NYHETER 2025-12-12 KL. 16:15

Halländska succékorven säljs till livsmedelsjätte

Av Carina Nilsson

Företaget Slaktarkorv har köpts upp av Scan. Slaktarkorv grundades av Per Karlsson och Åsa Lillbro från Laholm 2013. Paret vill nu trappa ner och koncentrera sin verksamhet till lantbruket.
– Vi är stolta över den resa vi har gjort med Slaktarkorv, från idé till etablerat varumärke i hela Sverige, och vi är glada att Scan vill fortsätta utveckla produkten, säger Åsa Lillbro och Per Karlsson som driver ett lantbruk i Eldsberga.

Halländska succékorven säljs till livsmedelsjätte
Per Karlsson och Åsa Lillbro byggde upp företaget Slaktarkorv. Nu säljer de sitt företag till Scan, som redan idag har hand om produktionen av Slaktarkorv. Foto: Privat

2012 hölls ett krismöte hos LRF på riksnivå. Det hade varit tio svåra år för grisuppfödarna och LRF hade nu samlat handlare, livsmedelsgrossister och lantbrukare för att diskutera situationen och hitta vägar framåt.

När diskussionen alltmer handlade om problem som att ”regnet nästa vecka kommer att minska försäljningen av fläskkarré” och ”Ryssland har slutat köpa späck” och ”Kina köper inte längre grisfötter” fick Per Karlsson nog. ”Varför kan vi inte bara ta hela grisen och göra en korv av den? Då får vi åtminstone in alla dessa problem i samma förpackning” utbrast han.

– Handeln vill ha skinka till jul och karré till grillningen men vi har hela grisen att ta hand om hela året. Jag sade det där lite i desperation men det finns en poäng och det är att när man använder alla styckningsdetaljer från grisen så får man en korv med väldigt god smak, säger Per Karlsson.

Åsa och Per bestämde sig för att göra ett försök. De ringde charkföretag och tillsammans med Hemgården chark i Värmland tog de fram korvar i sju olika smaker, tillverkade av hela grisen.

Per Karlsson och Åsa Lillbro medverkade på näringslivsdagen i Laholm 2023 och berättade om hur de har byggt upp företaget. Foto: Arkiv

– Vi tyckte att korven blev väldigt god och att den borde gå att sälja. I början tillverkade Hemgården den men sedan 2018 är det Scan i Halmstad som producerar den, säger Per Karlsson.

Per och Åsa hade hela tiden en strategi med sin korvtillverkning.

– Vi visste från början att vi inte ville ha den som en produkt i en gårdsbutik, utan vi ville få ut den i hela landet och få upp en stor volym. Då började vi snegla på andra livsmedelsföretag som hade vuxit. Sia glass var ett av dem och vi bestämde oss för att anlita samma kommunikationsföretag som dem, säger Per Karlsson.

Byrån Lundberg & Co fick i uppdrag att skapa en affär och presentera en lösning kring marknadsföringen och därefter fick ett annat företag ta hand om säljbiten.

– Vi har tagit hjälp med allt som vi själva inte kan. Det vi har stått för är idén och recepten, säger Per Karlsson.

Slaktarkorv har, under de snart 13 år som varumärket har funnits på marknaden, blivit en etablerad och uppskattad produkt. Scans kommersiella direktör Maria Dundeberg säger i ett pressmeddelande att de ”ser goda möjligheter för Slaktarkorvs utveckling, särskilt inom kryddkorv där det finns goda möjligheter att växa framåt”.

– Vi är glada att Scan tar över. Både Åsa och jag är 55-plus nu och vill trappa ner lite. Vi kommer att fortsätta driva lantbruk men vi tyckte det var rätt tid att sälja. För oss känns det bra att Scan vill fortsätta utveckla varumärket, säger Per Karlsson.

Han uppskattar att de själva har gått in med drygt 20 miljoner kronor i satsningen på Slaktarkorv. På frågan om de har gjort en bra affär svarar han:

– Det är svårt att veta exakt, det har också kostat att driva företaget över tid, men både vi och köparen är nöjda med affären.