NÄRINGSLIV 2025-03-28 KL. 16:51

Triss i nomineringar

Av Redaktionen

Årets lokala magasin, Årets framsida och Årets annonskampanj. Halmstads nya gratistidningar kan ta hem hela tre kategorier när tävlingen Årets gratistidning avgörs i början av april.

Triss i nomineringar

Det är Gratistidningarnas branschorganisation som arrangerar Årets gratistidning för artonde året i rad och de halländska tidningarna har historiskt bra statistik. Laholms Tidning har bland annat varit nominerad som årets nyhetstidning vid två tillfällen, en kategori som de senaste två åren vunnits av hallänningarna på Varbergs Tidning.

– Årets lokala magasin är en kategori för de tidningar som inte kommer ut veckovis och bedömer tidningen som helhet. Att vara nominerade här redan första året är otroligt roligt och ett bra betyg, konstaterar tidningens publisher Joakim S Ormsmarck.

Det är en namnkunnig jury bestående av Sakari Pitkänen, tidigare chefredaktör på Metro, Kerstin Neld, vd Sveriges Tidsskrifter och Mimmi Karlsson Bernfalk, chefredaktör BLT som i sin motivering skriver:

”Med trovärdigt innehåll i en trovärdig kostym bjuder Halmstad NU på synnerligen välskräddad lokaljournalistik. Den glamourösa bilagan Cityliv ger en stilsäker redaktion chansen att ta på sig feststassen – och ger publiken ett riktigt läsparty!”

I kategorin Årets framsida har Cityliv möjligheten att kamma hem vinsten med julinumret som pryds av Micke Syd och Phoenix Parnevik, fotograferade av Anders Sällström på Röda Kvarn timmarna innan premiären av årets stora biofilm.

– Det som gör Halmstad NU och Cityliv unika jämfört med våra kollegor runtom i landet är att vi ger ut en tidning bestående av två olika titlar varje månad och jag uppfattar det som att juryn uppskattar detta lika mycket som våra läsare, ler Joakim S Ormsmarck.

Den tredje nomineringen är mer kommersiell och handlar om Året annonskampanj där tidningens nativekampanj för Bendt Bil uppmärksammas. Juryn konstaterat att kampanjen ”visar hur en lokal bilhandlare kan gå från anonyma objektsannonser till en varumärkesbyggande kampanj som speglar företagets själ.”.

Den 4 april avgörs vilka vinnarna blir när årets branschdagar på av stapeln i Grisslehamn och den som tänker att nomineringen i sig är en vinst får inte fullt ut medhåll av Joakim S Ormsmarck som konstaterar att det blir några nervösa veckor.

– Visst är det fantastiskt att vara nominerade, det finns trots allt gratistidningar i 234 av landets kommuner. Samtidigt är vi tävlingsmänniskor på redaktionen så nu när vi kommit så här långt vill vi såklart vinna, avslutar han.