NÄRINGSLIV 2025-06-15 KL. 07:05

90-årig blomsterresa med rötter i kunskap och kvalitet

Av Rickard Gustafsson

Under nästan ett sekel har en av Halmstads äldsta butiker mött ekonomiska svängningar och förändrade kundvanor. Genom anpassningar och personalens yrkesskicklighet står företaget stadigt i myllan.
– Vi har aldrig gjort något extraordinärt, utan alltid försökt att hålla oss med hög kunskap, kvalitet och service, säger Fredrik Fritz, vd på Fritz Blommor.

90-årig blomsterresa med rötter i kunskap och kvalitet
Fredrik Fritz, ägare och vd på Fritz Blommor, är tredje generationens blomsterhandlare. Foto: Rickard Gustafsson

När HNU hälsar på i den etablerade handelsträdgården på Kapellgatan är en av årets största försäljningshögtider avklarad.

För Fredrik Fritz, tredje generationens familjeföretagare, är det 25:e gången han förberett butiken inför Mors dag.

– Jag skulle nog säga att det tillsammans med Alla Hjärtans dag är den enskilt största dagen på hela året.

Farfar Ture grundade företaget 1935. Skåningen slog ned bopålarna i Halmstad – bara ett stenkast från dagens butiksläge.

– Det var ju inte mycket till bostäder här då, utan en kolonilott på vischan. Men han hade jobbat på Trädgårdsföreningen i Göteborg och kände att han ville göra något eget. Han fick nys om den här tomten och blev kontraktsodlare åt kyrkogården, berättar Fredrik.

Sommartid odlade Ture tagetes, isbegonia och petunior och under vintern lökar till tulpaner och amaryllis.

– Det här var ju under kriget och på den tiden var det mest frilandsodling, i drivbänkar och i fält. Men han fick inte avsättning för allt han odlade så han började köra runt med sin paketcykel, sålde på torget och startade även hemmaförsäljning.

Det har runnit mycket vatten i Nissan sedan farfar Ture Fritz började odla blommor för 90 år sedan. Varumärket Fritz Blommor står sig starkt och grundarens krav på hög kvalitet kvarstår. Foto: Rickard Gustafsson

Grunden till dagens butik lades i slutet av 1960-talet när andra generationen tog över. Fredriks pappa Roy och farbror Kurt utvecklade handelsträdgården.

– Farfar var bara odlare, men min far utbildade sig till blomsterdekoratör hade hand om affärerna och utvecklade försäljningen av snittblommor. Kurt var en mycket duktig odlare och de kompletterade varandra väldigt väl.

På den tiden var det ovanligt att ha växthus och butik i samma lokal. Under kommande årtionden finslipades konceptet. Kunderna kunde följa växternas resa från stickling till färdig planta och affärerna blomstrade, om uttrycket ursäktas.

Kunskap, kvalitet och service har alltid stått i centrum hos Fritz Blommor – ett arv som Fredrik förvaltat sedan övertagandet vid millennieskiftet.

– Vi har hittat vår mix, förutom att vi inte odlar längre. Vi blev för små för att odla själva och vi slutade med det när Kurt trappade ner. I dag är branschen mer volymdriven och det krävs större ytor annars blir det inte lönsamt.

Fredrik Fritz var 28 år när han tog över företaget efter pappa Roy och farbror Kurt. I dag har företaget 15 anställda och omsätter mellan 25 och 30 miljoner kronor. Foto: Rickard Gustafsson

När Fredrik tog över stafettpinnen som 28-åring skedde det utan påtryckningar från far och farbror.

– Intresset växte fram och jag såg möjligheten att förvalta och bygga vidare på det de skapat. Det föll sig naturligt men i början var det en enorm trygghet att ha deras rutin och kunskaper i ryggen.

Under 25 år vid rodret har både konsument- och köpmönster förändrats. Det digitala samhället ställer nya krav, men som del av Interflora-paraplyets cirka 200 butiker har Fritz Blommor kunnat dra nytta av internethandelns möjligheter.

Samtidigt har satsning skett på områden där digitala konkurrensen är mindre, på lokalodlat av hög kvalitet samt en inspirerande butiksmiljö.

– För min del har det inneburit att ställa om, paketera och skapa en försäljningsverksamhet för att ge kunderna det de vill ha och behöver. Runt 80 procent av omsättningen ligger i våra butiker och det är en medveten strategi för att behålla den personliga servicen och det som gör oss unika.

– Jag vill framhålla min personal. De är otroligt duktiga yrkesmänniskor och utan dem hade ingenting varit möjligt, säger Fredrik.

Fredrik Fritz kan inte nog ström beröm över sin personal som han menar står för kunskap, kvalitet och service. På bilden ses förutom Fredrik själv även Isabelle Andersson, LIsa Andersson och Ylva Johansson. Foto: Rickard Gustafsson

2022 öppnades en butik på Kungsgatan – en idé Fredrik haft länge men ett viktigt steg för att synliggöra företaget för nya halmstadbor.

– Vi ligger lite undanskymt i ett villakvarter på väster och är svåra att hitta till, därför ville vi bygga på vårt varumärke och visa oss fysiskt inne i stan. Med tanke på att stan har vissa problem med tillgänglighet var detta absolut bästa läget vi kunde hitta.

Samtidigt som företaget jubilerar blickar Fredrik framåt med sikte på 100 år.

Trots hård konkurrens från stora aktörer som Blomsterlandet, Plantagen och Ica känner han tillförsikt.

– Vi måste möta konkurrensen genom att utöka både vår kunskap och vårt sortiment. Visionen är att växa på utomhusdelen, Hem & Trädgård, där vi nödvändigtvis inte behöver större yta utan i stället använda den mer effektivt och kreativt.

Fredrik Fritz har framtida planer på hur den här avdelningen av butiken skulle kunna användas mer effektivt och ge utrymme för produkter inom Hem & Trädgård. Foto: Rickard Gustafsson