Av Peter Jakobsson
Efter höstens stängning har Bäckagård fått tillbaka sin närbutik till de närboendes glädje. I maj slog Fredrik Karlsson upp portarna till Tempo i ny regi och med ny energi.
När Tempo-butiken i Bäckagård tystnade i höstas försvann en viktig pusselbit för många boende i området. Men nu är butiken tillbaka med uppfräschad inredning, utökat sortiment och ett nytt driv. Bakom satsningen står Fredrik Karlsson som tidigare drivit bland annat Tempo i Båstad. När möjligheten dök upp att driva butiken på Bäckagård tvekade han inte, och nu har han också med sig frun Fredrika Sopo på tåget.
– Vi bor bara fem minuter härifrån. Det här blev ett sätt att både få jobba lokalt och vara nära familjen, säger Fredrik.
Tempobutiken är ett famlijeprojekt som tar mycket tid från Fredrik och Fredrika. Lilla Kajsa gillar att vara med föräldrarna i butiken. Foto: Peter Jakobsson
Efter två månaders intensiv renovering kunde butiken öppna på nytt den första maj. Mottagandet har varit varmt, berättar Fredrik.
– Det var kö genom halva butiken på öppningsdagen. Många har verkligen saknat sin närbutik, säger han.
Butiken har fått ny belysning, nya kylar och frysdiskar samt en omorganisering av hyllorna, eller skeppen som handlarna kallar det. Fredrik beskriver lokalen som rymlig och ljus, med ambitionen att vara ett tillgängligt och personligt alternativ för området.
– Det är många som kallar oss för ”det lilla skafferiet”, säger han och skrattar.
Fredrik gillar att ha nära kontakt med kunderna. Foto: Peter Jakobsson
Trots konkurrensen från större matbutiker i närheten ser Fredrik en tydlig nisch för sin butik: närhet, personlighet och ett genomtänkt utbud med lokal förankring.
– Vi vill kombinera basvarorna med något extra. Till exempel har vi tagit in produkter från lokala och småskaliga leverantörer, och även delikatesser från Italien, säger han.
Bäckagård är ett område med både unga familjer och äldre. Fredrik ser en potential i blandningen och ett tydligt behov av en närbutik. Skolbarnen i området har också redan hittat dit för att köpa lite snacks när skolan är slut för dagen.
– Det märks att det fanns ett uppdämt behov. Och för många äldre är det viktigt att ha nära till butiken.
Butiken är rymlig och luftig. Foto: Peter Jakobsson
En familjesatsning – på riktigt
I butiken arbetar även Fredrika, och under intervjun är parets sexåriga dotter Kajsa också med, ivrig att vara med där det händer.
– Det är ett familjeprojekt, helt klart. Och vi trivs med det. Det är roligare nu än med tidigare butiker, och framför allt mer praktiskt för oss, säger Fredrik.
Butiken har öppet varje dag mellan klockan 9 och 20. Förutom dagligvaror erbjuds även tjänster som postombud, Instabox och inom kort även paketutlämning via Bring.
Fredrik, Fredrika och lilla Kajsa tar närbutiken till nästa nivå. Foto: Peter Jakobsson
– Nu handlar det om att hitta rätt sortiment och få volymerna att växa. Det tar lite tid, men det känns väldigt lovande, säger Fredrik och återgår till att hjälpa kunder som är lite vilse i den nya layouten som butiker erbjuder.
Peter Jakobsson