CITYLIV 2025-03-28 KL. 07:43

Bakom kulisserna på Halmstad City

Av Joakim Ormsmarck

Förmodligen har du hört talas om Halmstad City men vad är det egentligen de pysslar med på dagarna borta på Klammerdammsgatan? Cityliv tog en kaffe med Caroline Bengtsson och Jennie Petersson för att få lite bättre koll.

Bakom kulisserna på Halmstad City
Foto: Anders Sällström

Lite hårda fakta. Halmstad City såg dagens ljus redan 1992 och då som en del av kommunens parkeringsbolag. I dag ägs verksamheten till 88 % av medlemmarna genom en företagarförening och till 12 % av Destination Halmstad. Uppdraget är att stärka centrum genom att arbeta med evenemang och en samordnad marknadsföring.

Caroline, berätta lite hur din roll ser ut.

– Som cityledare arbetar jag mestadels med centrumutvecklingen där jag blir medlemmarnas röst in mot kommunen och fastighetsägarna. Man skulle kunna säga att jag arbetar med de större och mer övergripande frågorna som berör centrums utveckling över tid medan Jennie jobbar mer med det som sker här och nu och det löpande i föreningen, inleder Caroline.

– Precis, inflikar Jennie, min roll är att projektledavåra evenemang och ansvara för vår marknadsföring. Vi har runt 20 evenemang per år som ligger under oss. Det är allt från julskyltning och Tjejkväll till Smaka på Halmstad och andra evenemang och mindre aktiviteter.

Foto: Anders Sällström

På marknadsföringssidan ligger även vår webbplats som nyligen fått ny design och nytt upplägg. Jennie berättar att målsättningen är att öka trafiken på sajten på sikt för att ytterligare visa upp citys utbud som en helhet på ett överskådligt och lättillgängligt sätt. På webben hittar ni det allra senaste med öppettider, utbud, evenemang, veckans lunch och annan nödvändig information.

I dagsläget är en majoritet av verksamheterna i city medlemmar och Caroline tror att den breda verksamhet som föreningen bedriver är anledningen till att det finns flera ingångsvärden till ett medlemskap,

– Vissa väljer att vara medlemmar för nätverket och kunna vara med på medlemsträffar och hålla sig uppdaterade kring allt som händer i centrum. Sedan finns det andra som sätter ett stort värde på vårt citypresentkort och Cityhäftet och därför vill vara en del av detta, menar Caroline.

– Sedan har vi såklart de som ser helheten, alla evenemang och aktiviteter och som därför vill vara en aktiv part i allt som händer, då känns nog ett medlemskap ganska självklart tänker jag.

Vilken är den största utmaningen för en levande stadskärna?

– Det är nog att vi har så många ”ägare” av staden. Kommunen äger marken, fastighetsägarna äger fastigheterna, de boende lever mitt i allt och sedan har vi butiker, restauranger och andra företagare som driver sin verksamhet här, men samtidigt är det ju denna dynamik som gör centrum så unikt, menar Caroline.

– Det är också detta som är charmen, menar Jennie. Eftersom city berör så många, ja alla egentligen, så är det engagemanget som driver allt framåt.

Vad är det som gör Halmstad unikt som stadskärna?

– Vi har en närhet till allt men samtidigt en känsla av en storstad med puls. Vi har den lilla stadens charm där folk hejar på varandra på stan samtidigt som vi har den större stadens utbud och variation, menar Caroline.

– Sedan har vi väldigt fina byggnader och vacker miljö runt omkring. Vi har parkerna, bibliotek, konstmuseum och badstrand bara en kort promenad från Storgatan, inflikar Jennie.

Foto: Anders Sällström

Avslutningsvis, vad händer 2025?

– Våra återkommande evenemang kommer tillbaka, utställningen med Gyllene Tider har förlängts och sedan är det såklart mycket fokus på Årets Stadskärna, menar Jennie.

– Att vi kandiderar som Årets Stadskärna 2025 kommer att genomsyra året tror jag, säger Caroline. Nu i februari kommer ansökan att skickas in och därefter kommer juryn att besöka Halmstad för att bilda sig en uppfattning. Men det hade väl passat perfekt att återkomma kring i kommande nummer av Cityliv så kan vi berätta mer om det arbetet, avslutar Caroline med ett skratt.