HALMSTAD 2025-10-18 KL. 13:02

Saras tips om Halmstad har nått miljonpublik

Av Rickard Gustafsson

Med ”100 saker att göra i Halmstad” har Sara Biswas nått över två miljoner visningar på sociala medier. Succén har stärkt hennes varumärke som digital kreatör och på kuppen har hon blivit lite av en kändis och lokalambassadör.
– Man tänker ibland att ingen ser det man lägger ut, men på stan blir man igenkänd och det kommer fram både tonåringar och pensionärer.

Saras tips om Halmstad har nått miljonpublik
Med mobilen som arbetsredskap fångar Sara Biswas nya motiv till "100 saker att göra i Halmstad". Foto: Rickard Gustafsson

Frennarpsbon Sara Biswas, 34, har länge delat resetips på Instagram och Tiktok.

När hennes lokala inlägg fick stort gensvar kom snilleblixten att paketera tipsen i ”100 saker att göra i Halmstad”.

– Jag såg en annan tjej som gjorde en liknande lista om något helt annat och tänkte: varför inte i Halmstad? Idén bara kom till mig och har utvecklats väldigt mycket, säger hon.

Första inslaget, om en restaurang, blev till av en slump – ”skulle ändå gå dit med mina vänner”. Serien har sedan vuxit till ett lokalt fenomen med spridning utanför kommunen.

Hittills har Sara gjort drygt hälften av de 100 aktiviteterna – från klassiker som Tylösand och Prins Bertils stig till dolda pärlor som en av Nordens största serie- och samlarbutiker.

– Det var en sådan grej jag inte visste fanns här. Många har sina favoritställen och platser och glömmer bort hur mycket mer som finns att upptäcka, säger Sara.

Framöver utlovas även kulturhistoriska platser i "100 saker att göra i Halmstad" – kanske blir Norre Port ett av Sara Biswas motiv? Foto: Rickard Gustafsson

Aktiviteter och upplevelser blandas hejvilt och resultatet är en mix av välkända och mindre kända utflyktsmål.

– På sommaren är Tylösand självklart, men jag vill också lyfta upplevelser under höst och vinter och visa att Halmstad är värt att upptäcka året runt med aktiviteter som inte alltid kostar något, säger Sara.

Sedan starten i februari har serien nått över två miljoner visningar och följarantalet fortsätter växa.

– Det som är så kul är att den uppmärksammats så brett. Både tonåringar och pensionärer kan komma fram och fråga ”är du inte hon med 100 saker att göra i Halmstad?”, säger Sara som gläds åt att följarna också bidrar med egna tips.

Många undrar om hon representerar kommunen eller får betalt av företagen.

– Det här är min grej. Av 53 inslag är bara två betalda samarbeten och det framgår tydligt i inläggen. Det är inte så att jag får jättemycket betalt, utan jag slipper betala för själva upplevelsen, säger Sara som räknar med att nå 100-märket nästa sommar.

Självplock av blommor norr om Halmstad. Ett av de dryga 50 besöksmål som Sara Biswas tipsat om på Instagram och Tiktok. Foto: Privat

Till vardags driver Sara sitt eget marknadsföringsföretag och producerar digitalt innehåll för stora kunder som Ikea, Amazon och Ionity.

”100 saker” har blivit ett sätt att visa den kreativa ådran och har öppnat nya dörrar.

– Jag har fått fler uppdrag, jobberbjudanden och fått föreläsa om sociala medier. Med serien har jag kunnat visa min kompetens och nå mitt mål att bygga varumärket.

Effekten har märkts hos lokala aktörer. En butiksägare berättade att försäljningen ökade markant direkt efter ett av hennes inlägg.

– Han sa att det var som när en känd Youtuber tipsar om något – telefonen och mejlen gick varm i 24 timmar. Sådan respons är jättekul.

Projektet har också förändrat Saras syn på hemstaden.

– Jag har lärt känna Halmstad på ett nytt sätt och fått en helt annan insyn och kontakt med lokala företag. Det har gett andra perspektiv och jag ser staden med nya ögon.